KUALA LUMPUR (ANTARA) - Badan Perwakilan KNPI Malaysia bekerja sama dengan Gerakan Belia 4 B Malaysia memberikan paket bahan makanan (sembako) kepada WNI terdampak COVID-19 di daerah Hentian Kajang, Selangor, Jumat.

Bantuan diserahkan oleh Presiden Gerakan Belia 4B Malaysia Mohd Nijam Bin Hj Omar didampingi oleh Wakil Presiden Fahami Ashrof Bin Badaruddin, dan Sekjen Mohd Nazri bin Abdul Latif.

Sementara dari unsur pengurus BP KNPI Malaysia yang hadir adalah Tengku Adnan (Ketua), M. Tohong Hasibuan (Wakil Ketua) serta Muliadi (Sekretaris)

"KNPI terus melakukan komunikasi kepada berbagai pihak untuk terus mendapatkan donasi bantuan guna membantu meringankan beban WNI yg ada di Malaysia dalam masa perintah kawalan pergerakan yg ditetapkan oleh kerajaan Malaysia sampai dengan 28 April 2020," ujar Tengku Adnan.

Dia mengatakan kali ini respons datang dari LSM Gerakan Belia 4B Malaysia yang menghubungi BP KNPI untuk turut serta membantu masyarakat Indonesia yang terdampak pandemi COVID-19 ini.

Tengku Adnan mengatakan pihaknya sangat berterima kasih atas wujud kepedulian dan keprihatinan dari LSM Gerakan Belia 4B Malaysia yang dipimpin oleh Presiden Mohd Nizam atas kesusahan yang dialami WNI di Malaysia terkhusus para pekerja.

Presiden Gerakan Belia 4B Malaysia Mohd Nijam mengatakan pihaknya turut prihatin atas kondisi masyarakat Indonesia yang tidak bisa bekerja sehingga tidak mendapatkan gaji dan tidak bisa membeli makanan.

"Kami berkomunikasi dengan sahabat kami, yaitu kepimpinan KNPI di Malaysia, dan mengajak turun ke lapangan langsung menyerahkan bantuan bahan makanan," katanya.

Sebelumnya KNPI Malaysia juga menerima sumbangan dari Yayasan Ehsan Murni Malaysia yang dipimpin oleh Dato Sri DR. Irmohizam Bin Ibrahim sebanyak RM2.000 yang telah dibelanjakan untuk membeli paket makanan yang disalurkan ke WNI yang ada di Selangor, Johor Bahru dan Kuala Lumpur.

KNPI Malaysia hingga saat ini terus memaksimalkan perannya membantu masyarakat Indonesia yang kesusahan.

"Sampai saat ini hotline dan pesan FB BP KNPI Malaysia tidak berhenti menerima pesan, komentar dan harapan dari WNI di Malaysia yang belum mendapatkan bantuan," ujar Sekretaris KNPI Malaysia Muliadi.

Dia mengatakan masih sangat banyak warga yang memohon sambil menangis meminta bantuan kepada dengan telepon langsung maupun melalui pesan Whatsapp.

"Semoga pemerintah Indonesia melalui seluruh Perwakilan RI di Malaysia bisa menjangkau lebih luas harapan WNI di Malaysia," katanya. 

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Masuki M. Astro
Copyright © ANTARA 2020